Sağlıklı Beslenme İçin Hangi Yiyecekler Tüketilmeli


Günlük olarak alınması gereken karbonhidrat, yağ, protein, mineral ve vitaminlerin dengeli bir şekilde tüketilmesine sağlıklı beslenme denir.

Vücudun sağlıklı ve güçlü olması için sağlıklı beslenme birincil şarttır. Her yaştan insanın beyin, kalp ve damar sağlığı için yediklerine içtiklerine çok dikkat etmesi gerekmektedir.

Gün içerisinde her besin grubundan dengeli bir şekilde alındığı takdirde ilerleyen yaşlarda oluşabilecek ciddi sağlık sorunlarının da önüne geçilmiş olunur.

İnsan sağlığına zararlı bir başka davranış sürekli olarak aynı besin gruplarını tüketmektir. Bu şekilde yapılan bir tüketim ciddi manada vitamin ve mineral kaybına neden olabilmektedir.

Tahıllı Besinler

Tahıllı besinler vücudun en büyük enerji kaynaklarından bir tanesidir. En ağır beden hareketlerinde dahi enerji veren önemli besin grupları arasında yer almaktadır.

Ayrıca kalın bağırsağı çalıştırarak zararlı atıkların bağırsaklarda uzun süre kalmasını önlerler.

Tahıllı besinler arasında ülkemizde en çok tüketilen bilindiği gibi ekmektir. Beyaz ekmek vücudun en büyük düşmanıdır. Tamamıyla beyaz ekmekten uzak durulması gerekmektedir. Bunun yerine esmer ekmek tüketilmesi kilo almayı önleyeceği gibi sağlıklı beslenmenin ilk adımları bu sayede atılmış olur.

Tahıllı besinlere örnek verecek olursak ekmek, pirinç, makarna vb diyebiliriz.

Süt ve Süt Ürünleri

Süt, yoğurt, ayran, peynir türleri süt ve süt ürünlerinde başı çeken besinlerdir. Bu besin grubu özellikle çocuklarda kemik gelişimi ve kanın pıhtılaşması için oldukça büyük öneme sahiptir.

Vücudun kalsiyum ihtiyacının karşılanmasında büyük öneme sahip olan bu besin grubu genç yaşlarda gerekli miktarlarda vücuda alındığı takdirde yaşlılık döneminde kemik erimesi sorunları ile karşılaşılmamasını sağlayacaktır.

Her gün en az 2 su bardağı süt veya yoğurt tüketilmeli ve 1 kibrit boyutunda peynir tüketilmesi oldukça büyük öneme sahiptir.

Süt ve süt ürünlerini sevmiyorsanız bu besinlerden aldığınız mineral ve vitaminleri yeşil yapraklı sebzeler, brokoli ve kabak gibi besinlerden de alabilirsiniz.

Sebze ve Meyveler

Bu besin grubu vücudun hastalıklara karşı dirençli olmasında hayati bir öneme sahiptir. Kanser, kalp ve damar hastalıklarına karşı vücutta savunma kalkanı görevini gören bu besinler gün içerisinde vücuda yeterli miktarlarda kesinlikle alınmalıdır.

Doktorlar bir insanın günde 3 veya 4 tane meyve tüketmesi gerektiğini belirtmektedir. Ispanak ve domates salatası sebze yemeklerine en güzel örnek olurken meyve tabağını muz, şeftali, muz ile çeşitlendirme oldukça büyük öneme sahiptir.

Et ve Et Ürünleri

Bu besin grubu vücudun canlı olmasını ve dışarıdan gelen mikroplara karşı vücudu savunmada önemli bir görev üstlenir. Et, tavuk, balık, yumurta bu besin grubunun temel besinleridir. Uzmanlar tarafından günde 150-200 gram arasında et ve et ürünleri tüketilmesi vücut sağlığı açısından oldukça önemli olarak görülmektedir.

Kuru Baklagiller

Kuru baklagiller de et ve et ürünleri gibi vücudu canlı tutarken dışarıdan gelen mikroplara karşı vücudu korur. Kuru baklagillere örnek olarak nohut ve kuru fasulye verilebilir.

Su

Su hayattır. Yemek yemeden günlerce yaşanabilir, fakat susuz bir şekilde sadece 2 veya 3 gün yaşanabilmektedir. Ayrıca su içmemek ödemi artırmaktadır. İştahı azaltıp metabolizmayı hızlandırıcı bir etkiye sahip olan su, tansiyon sorunu yaşayanların da en büyük yardımcısıdır.

Sağlıklı Beslenme İçin Yapmanız Gerekenler

  • Açlığınızı yatıştırmak için yemeklerden önce neler tükettiğinize dikkat edin. Tükettiğiniz bu gıdalar yüksek kalorili ise bu atıştırmalıkların yerine neler tüketebileceğinizi araştırın.
  • Kilo vermeye karar verdiğinizde yediklerinizden biranda kurtulmaya çalışmayın. Bunun yerine adım adım giderek gün geçtikçe öğünlerinizden azaltmaya gidin.
  • Metabolizma hızınızı öğrenin ve bu hıza paralel olarak gün içerisinde ne kadarlık bir enerjiye ihtiyaç duyduğunuzu öğrenip yediklerinizi ve sindirdiklerinizi dengeleyebilirsiniz.
  • Gazlı içecekler ve kahve gibi kafeinli içecekler yerine bolca su tüketmeye dikkat edin. Gün içerisinde en az 2,5 litrelik su tüketmeniz sağlığınız açısından oldukça faydalı olacaktır.
  • Öğünlerinizi çoğaltın. 3 öğünde tüketeceğiniz besinleri 6 öğünde tüketmek size bir anda almanız gerekenden daha fazla kalori almanızı önleyecektir.
  • Kahvaltıyı kesinlikle atlamayın. Yapacağınız sağlam kahvaltılar diğer öğünlerde daha az yemek tüketmenizi sağlayacaktır.
  • Yemekleri yavaşça ve çiğneyerek yiyin.
  • Kahveden vazgeçemiyorsanız şekersiz tüketmeyi tercih etmelisiniz.
  • Her gün sebze-meyve tüketin
  • Her gün tam taneli tahıl ürünleri tüketin.
  • Daha az şeker ve şekersiz besinler tüketin
  • Daha az tuz kullanın.
  • Alkol kullanmayın.
  • Her gün düzenli bir şekilde spor yapın.

Yazımızı kısaca özetlersek, temel besin gruplarını 5’e ayırdığımız da bu 5 grubun içinden 1 tanesinin tabağınızda mutlaka bulunması önemle tavsiye edilmektedir.

1.Temel besin grubu: makarna-pilav-ekmek

2.Temel besin grubu: kurubaklagil-peynir-tavuk-balık-et

3.Temel besin grubu: yoğurt-süt-ayran

4.Temel besin grubu: sebze-salata

5.Temel besin grubu: meyve

 

Sağlıcakla Kalın…


Puan:

Sağlıklı Beslenme İçin Hangi Yiyecekler Tüketilmeli
Puan: 4.4 (28oy )