Sağlıklı Beslenme Nedir, Sağlıklı Beslenme Önerileri Nelerdir?


Beslenme organizmaların işlevlerini yerine getirebilmeleri, gelişimlerini tamamlamaları, sağlıklı ve üretken bir şekilde uzun bir süre yaşamaları için gerekli olan maddelerin tüketilmesi işi olarak açıklanabilir. İnsan da gelişmiş ve birçok işlevi olan vücuda sahip olan bir organizma olarak doğru şekilde beslenmelidir. Yanlış beslenme alışkanlıkları özellikle çocuklarda zihinsel ve bedensel gelişimi yavaşlatır, gelecekte görülecek olan önemli sağlık sorunlarının temelinin atılmasına neden olur. Ortaya çıkabilecek olan sağlık sorunlarında genetik nedenler ve çevresel etkiler de önemli rol oynamaktadır. Ama bu faktörleri tam anlamıyla kontrol etmek mümkün olamayacağı için sağlıklı beslenme alışkanlıkları edinmek en mantıklı çözüm yolu olarak kabul edilmelidir. Aksi halde yaşam kalitesinin düşeceğini ve yaşam süresinin kısalacağını söylemek yanlış olmayacaktır.

Sağlıklı beslenme nedir sorusunu tek bir cümle ile cevaplamak olanaksız olacaktır. Ama özet olarak her öğünde tüm besin gruplarının alınmasının, öğün atlanmamasının, uygun pişirme yöntemlerinin kullanılmasının ve mümkün olduğu kadar bitkisel kaynaklı besin gruplarının tercih edilmesi gerektiği söylenebilir. Dengeli ve sağlıklı beslenme az yemek yeme anlamına gelmez. önemli olan vücudunuzun ihtiyaç uyduğu enerjiyi, vitamin ve mineralleri yeteri kadar almaktır. Bu nedenle öğün atlamak ya da az yemek dengeli beslenme anlamına gelmez. Aksine vücudunuzun ihtiyaçlarını karşılayamadığınız anlamına gelir ve metabolizmanız yavaşlar. Bu da sandığınız gibi kilo verme ya da kilonuzu kontrol etme bakımından yardımcı olmaz. Hatta metabolizma yavaşladığı için kilo almanız söz konusu olabilir. Uzmanlar az öğün yerine, normal kabul edilen 3 öğün yerine 5 ya da 6 öğün olarak planlanmış bir beslenme düzeni sürdürmenizi tavsiye ediyor. Tabi bu öğünlerdeki besinler sağlıklı olmalı ve porsiyonlar normal porsiyonlardan daha küçük olmalı.

Sağlıklı beslenme önerileri bu kadarla kalmıyor tabi ki. Süt, peynir ve yoğurt tüketiminin artırılması, yağlı besinlerden, yüksek miktarda tuz ve şeker içeren besinlerden uzak durulması öneriliyor. Ayrıa her gün 2 litrenin üzerinde sıvı tüketilmesi (günde en az 8-10 bardak) ve tükettiğiniz besinlerin ağırlıklı olarak taze sebze ve meyvelerden oluşması öneriliyor. Dengeli ve sağlıklı beslenme düzeni için dikkat etmenizin gerekeceği temel noktalar bu şekilde özetlenebilir.

Beslenme uzmanları sağlıklı beslenme nedir sorusuna cevap verirken öğün atlanmaması gerektiği üzerinde özellikle duruyorlar. öğün atlamamak ve önerildiği gibi günlük öğün sayısını 5 ya da 6’ya çıkartıp porsiyonları küçültmek metabolizmanızın 3’te 1 oranında daha hızlı çalışmasını sağlıyor. Yani vücudunuz aldığınız besinleri daha kolay bir şekilde absorbe edebiliyor ve aldığınız enerji miktarı daha yüksek olsa bile harcayabiliyor. Bu nedenle dengeli beslenme önerileri olarak kahvaltı başta olmak üzere öğün atlamamak ve 5 ya da 6 öğün olarak planlanmış beslenme düzenini takip etmek tavsiye ediliyor.

Sağlıklı beslenme alışkanlıkları edinmenin en önemli kriterlerinden bir tanesi de besinleri doğru yöntemlerle pişirmek. Yağlar vücudun önemli enerji kaynaklarından birisi ve yağda eriyen vitaminlerin kullanılabilmesi için de gerekli. Ama tavsiye edilen pişirme yöntemleri arasında yağ kullanılarak yapılan kızartmalar yer almıyor. Hatta mümkün olduğu kadar bu yöntemden uzak durmanız öneriliyor. Buharda pişirme yöntemi, ızgara kullanmak ya da kaynatmak gibi yöntemler kullanarak dengeli ve sağlıklı beslenme alışkanlıklarına daha da yaklaşmış olacaksınız.

Sağlıklı beslenme önerileri arasında bu işe odaklanmanız ve beslenme işini doğru biçimde yapmanız da yer alıyor. Buna göre buzdolabınızı sağlıklı olduğu kabul edilen yiyeceklerle doldurmak gerekiyor. Mümkün olduğu kadar yemek masasını kullanmanız ve yatakta ya da mutfakta ayaküstü yemek yememeniz tavsiye ediliyor. Tabi televizyon izlerken ya da başka bir işle uğraşırken yemek yemek de tavsiye edilmiyor. Gün boyu sıvı almanız ve yemeklerden önce birkaç bardak su içmeniz de uzmanlar tarafından verilen dengeli ve sağlıklı beslenme önerileri arasında bulunuyor. Lokmaları acele etmeden yavaş yavaş almak ve yemeğinizi iyi çiğnemek de verilen tavsiyeler arasında bulunuyor.

Dengeli beslenme alışkanlıkları arasında kırmızı et yerine beyaz et tercih etmek, en az 3 porsiyon süt grubundaki besinlerden almak, haftada 2-3’er porsiyon balık ve kuru baklagil tüketmek, günde birkaç öğün tahıl grubundaki besinlerden almak, günde 3-4 porsiyon taze sebze veya meyve tüketmek, lifli besinlere ağırlık vermek ve yemeklerdeki tuz dışında tuz kullanmamak da yer alıyor.


Puan:

Sağlıklı Beslenme Nedir, Sağlıklı Beslenme Önerileri Nelerdir?
Puan: 5 (2oy )